مکتب مرجع مقالات علمی

ساخت وبلاگ

۱- انسان ها روزانه نیم گرم از وزن شان را از طریق باد شکم از دست می دهند

طبق تخمین ها، هر باد شکم در مجموع ۰/۰۳۷۱ گرم وزن دارد و تخلیه ی آن به طور متوسط روزانه ۱۴ بار رخ می دهد.

۲- خرس های قطبی را نمی توان با دوربین های مادون قرمز شناسایی کرد

این حیوانات به دلیل لایه ی ضخیم چربی زیر پوست شان و موهای فراوانی که بدن شان را پوشانده، بدن کاملا گرمی دارند. اما لایه ی بیرونی بدن آن ها همان دمای برف های محیط اطراف شان را دارد. بنابراین با دوربین های مادون قرمز قابل تشخیص نیستند چون این دوربین ها به وسیله ی تشخیص گرمای آزاد شده از بدن موجودات زنده کار می کنند.

۳- گل های آفتابگردان پسماندهای رادیواکتیو را پاک می کنند

بعضی ایزوتوپ های رادیواکتیو مشابه مواد مغذی ای هستند که گل های آفتابگردان معمولا به آن ها نیاز دارند. بنابراین این گل ها در حین رشد، تشعشعات موجود در خاک را جذب می کنند.

حقایق علمی جالب

۴- سرعت شتاب یک کک بیشتر از شاتل فضایی است

یک کک در زمان پرش ظرف یک میلی ثانیه به ارتفاع ۸ سانتی متر می رسد که این میزان ۵۰ برابر سریع تر از شتاب یک سفینه ی فضایی است.

۵- اسید معده می تواند یک تیغ ریش تراشی را در خود حل کند

اگر یک تیغ دو لبه ۲۴ ساعت درون معده ی شما باقی بماند به قدری نازک می شود که به راحتی می توان آن را شکست. چون اسید معده به شدت خورنده بوده و سطح pH آن ۲ تا ۳ است.

۶- بدن نوزادان ۶۴ استخوان بیشتر از بدن افراد بزرگسال دارد

نوزادان حدود ۲۷۰ استتخوان در بدن شان دارند که باعث انعطاف پذیر شدن اسکلت آن ها می شود. با بالا رفتن سن، بسیاری از این استخوان ها با یکدیگر ترکیب می شوند و در نهایت ۲۰۶ استخوان باقی می ماند که اسکلت یک فرد بالغ معمولی را تشکیل می دهند.

۷- آروغ زدن در فضا غیر ممکن است

وقتی روی کره ی زمین آروغ می زنید، نیروی گرانش مواد جامد و مایعات غذاهایی که خورده اید را درون بدن تان نگه می دارد، بنابراین تنها گاز معده از دهان خارج می شود. بدون نیروی گرانش، گاز نمی تواند از مایعات و مواد جامد جدا شود و در نتیجه ممکن نیست در فضا بتوانید بدون بالا آوردن، آروغ بزنید.

۸- حیوانات هم مانند ما می توانند خواب ببینند

بعضی تحقیقات نشان می دهد موش ها درباره ی پیدا کردن غذا یا دویدن در مازها خواب می بینند. بیشتر پستانداران هم در زمان خواب وارد مرحله ی رِم می شوند، یعنی چرخه ای که در آن خواب می بینیم.

۹- عقرب ها زیر نور فرابنفش می درخشند

درخشش سبز آبی مبهم آن ها ناشی از ماده ای است که در کوتیکل آن ها وجود دارد. کوتیکل لایه ی بسیار سختی است که جزئی از استخوان بندی بیرونی آن ها محسوب می شود. با این حال، دانشمندان هنوز نمی دانند این درخشش شب نما چه کاربردی دارد اما گمان می کنند که عقرب ها از آن برای پیدا کردن همدیگر استفاده می کنند و این درخشش از آن ها در برابر نور خورشید محافظت می کند و باعث سردرگم شدن شکار آن ها می شود.

۱۰- رشد دو عضو بدن انسان ها هرگز متوقف نمی شود

رشد بینی و گوش های انسان تا پایان عمر او ادامه دارد، حتی زمانی که رشد بقیه ی اعضای بدن او پایان یافته است.

۱۱- باران الماس در سیارات دیگر امری شدنی است

فشار اتمسفر در سیارات نپتون، اورانوس، مشتری و زحل به قدری زیاد است که می تواند اتم های کربن را به شکل کریستال درآورد و آن ها را تبدیل به الماس کند.

۱۲- ۹۹ درصد اتم از فضای خالی تشکیل شده

هر اتم از یک هسته ی کوچک تشکیل می شود که در اطراف آن یک ابر الکترونی وجود دارد. این ابر الکترونی وسعت نسبتا زیادی دارد. بنابراین اگر بخواهید این فضای خالی را از تمامی اتم های ۷ میلیارد انسان کره ی زمین حذف کنید، همه ی آن ها در یک حبه قند جای می گیرند.

۱۳- آب داغ زودتر از آب سرد منجمد می شود

«اثر امپمبا» پدیده ای فیزیکی است به این معنی که شتاب ذرات آب گرم از ویژگی ای برخوردار است که به این ذرات اجازه می دهد راحت تر منجمد شوند.

۱۴- موزها پرتوزا هستند

موز حاوی ماده ی پتاسیم است که به این میوه تا حدودی خاصیت پرتوزایی می دهد. اما نگران نباشید، شما تنها درصورتی از مسمومیت ناشی از پرتوهای رادیواکتیو خواهید مرد که ۱۰ میلیون موز را یکباره بخورید.

۱۵- خون انسان شبیه آب دریا است

در ترکیبات خون انسان تقریبا همان مقدار نمک موجود در آب دریا وجود دارد. از قرار معلوم، این حقیقت گمانه زنی درباره ی آغاز حیات از اقیانوس ها را ثابت می کند.

۱۶- طول دی ان ای می تواند به اندازه ی ۱۷ برابر فاصله ی خورشید تا سیاره ی پلوتون برسد

بدن انسان از ۳۷ تریلیون سلول تشکیل شده که درون هر یک از آن ها ۲۳ مولکول دی ان ای وجود دارد. بنابراین اگر بخواهید تمام سلول های بدن انسان را از هم باز کنید و رشته های دی ان ای آن ها را پشت هم بچینید، طول نهایی آن به ۳۴ میلیارد مایل می رسد.

۱۷- یک روز سیاره ی زهره بلندتر از یک سال آن است

به اندازه ی حدود ۲۴۳ روز کره ی زمین طول می کشد تا سیاره ی زهره یک بار به دور خودش بچرخد در حالی که یک بار گردش آن به دور خورشید تنها ۲۲۵ روز طول می کشد.

مکتب مرجع مقالات علمی...
ما را در سایت مکتب مرجع مقالات علمی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین mactab بازدید : 186 تاريخ : چهارشنبه 12 خرداد 1400 ساعت: 18:20